torsdag 17. januar 2008

Med nesen i en bok....

"From your parents you learn love and laughter, and how to put one foot before the other. But when books are opened, you discover that you have wings!"
- Helen Hayes


Det hender vi alle trenger å rømme... vekk fra alt rundt oss, bort fra jobb, familie og alle de hverdagslige tingene. Og vi har vel alle våre måter å gjøre dette på. Jeg for min del leser. Hvis jeg er lei meg, eller hodet summer over av tanker, problemer og bekymringer... da er løsningen en god bok. Fordype meg iden i timesvis, om jeg får lov... Det er som sitatet jeg åpnet med sier... med nesen i bok, er vi hvem som helst, hvor som helst. Og biblioteket mitt bare vokser og vokser. Bøkene er en del av meg, noen av mine mest kjære skatter, gamle venner som aldri svikter. Og kommer til å få en sentral plass i hjemmet mitt en dag! (Skal faktisk på visning søndag, kryss fingrene!!!)

Akkurat nå leser jeg "the Witches of Eastwick" av J. Updike. Den er ganske tung, skrevet på 70-tallet og er vel nesten å regne som en klassiker. Jeg leser stort sett alltid på engelsk. Kanskje fordi jeg jobbet i en bok butikk i Skottland så lenge. Men jeg syns også det engelske språket er penere og mer følelsladd enn det norske, desverre kanskje.

Så her kommer en liten innsikt i noen... NOEN... av mine absolutte favoritter. Jeg kan umulig gå igjennom alle. Det ville tatt en evighet. Du vil nok også legge merke til at jeg har en forkjærlighet for barne- og ungdomslitteratur. Denne sjangeren har vokst seg meget sterk. Og ofte kan vi ikke skillne mellom voksen og barn lenger... Det jeg liker med barnelitterturen er at forfatterne tar seg ofte større friheter, stoler på at barn fantaserer bedre enn voksne, tilater seg selv å tro...

Du kan også lese omtaler av disse bøkene, og fler, på amazon. Klikk her for å lese mine anmeldelser.

"Harry Potter" av J.K. Rowling. Denne bokeserien trenger vel kanskje ingen presentasjon. Men den er en så stor del av meg at jeg måtte ta den med. Disse bøkenes evne til å trollbinde barn, ungle, voksne og gamle er unik! Og jeg tror knapt vi noen gang vil se noe lignende! Min favoritt er bok nr fem. "the Order of the Phoenix" (Føniksordenen). Som mange faktisk syns er den dårligste. Men men... smak og behag.

"Spetimus Heap" av Angie Sage. Denne serien er bare utrolig morsom, og fans av Harry Potter vil elske den. Den er for all del ingen kopi, og står for meg som et meget orgianlt fantasi verk. Med humor som en hver voksen kan elske! Det var opprinnelig ment som en trilogi med bøkene "Magyk", "Flyte" og "Physik", men så kom den gledelige nyheten at om noen mnd kommer bok fire ut. Den heter "Queste" og jeg gleder meg villt! Bøkene er oversatt til norsk (heter forøvrig "Magi", "Skyggen" og nr 3 er ikke oversatt enda), men jeg annbefaler å lese de på engelsk.

"the Cronicles of Ancient Darkness" av Michelle Paver. En serie som vil bestå av 6 bøker, hitil er "Wolf Brother", "Spirit Walker", "Soul Eater" of "Outcast" kommet ut. Disse er også oversatt til norsk, allefall de tre første. Bøkene er satt etter steinalderen, og handler om Torak, sønn av medesinmannen i ulve-stammen. Da faren dør, og han blir etterlatt til seg selv, i skogen finner han en følgelsvenn i en foreldreløs ulv. Torak oppdager at han faktisk kan snakke med ulven. Sammen setter de ut for å redde skogen, og alle stammene fra de fryktlige soul-eaters som drepte faren, og truet alt liv i skogen. Forfatteren har brukt utrolig mye tid på å utforske denne tidsperioden, såvel som livet i en ulveflokk, hvordan spekkhoggere lever, osv... Vi her i norge vil kjenne igjen naturen og settingen... Da handlingen er lagt til norden, og minner sterkt om Norge. Fantastiske bøker, som du ikke klarer å legge fra deg!

"Shadow of the Wind" av Carlos Ruiz Zafon. En utrolig historie om en gutts oppvekst, og hvordan en enkel bok forandrer hele livet hans, former oppveksten hans og hva slags mann han til slutt blir. Denne boken har alt. Mystikk, action, kjærlighet og drama. Den er bare vakker, fra ende til annen! Oversatt til norsk og heter da "Vindens Skygge".

"Once" av James Herbert. Litt skummelt, og veldig veldig voksent. Ett eventyr for oss voksne, med sterke erotiske scener og undertoner. Men fy så kløktig skrevet!!! Les den alene, og ungå og bli "tatt på senga" da de saftige linjene dukker opp. Jeg leste den på jobb og ble litt satt ut. Desverre ser det ikke ut til at denne er oversatt til norsk.

"the Adventures of Flash Jackson" av William Kowalski. En vakker bok om en jente som innser at hun må gjøre noe for seg selv, og ikke andre. Fra å være en skikkelig guttejente blir hun en kvinne av naturen da hun etter en tragedie i familien bestemmer seg for å flytte inn til sin meget meget eksentriske bestemor, som alle vet er en heks, langt inne i skogen. Uten strøm og innlagt vann. Her lærer Flash hva hun er, hvor hun er og hva hun må gjøre. Utrolig bok om å vokse opp. Ikke fantasy i det hele tatt, jordnær og spesiell. Desverre ikke oversatt. En bokskatt som har blitt oversett av allemennheten!

"North Child" av Edith Pattou. Rett og slett en gjenfortelling av Kvitebjørn Kong Valemon. Fantastisk!!! For alle oss som elsket eventyret som små, eller fremdeles gjør det. Ser ikke ut til å ha blitt oversatt til norsk... enda.

"the Spiderwick Chronicles" av T. DiTerlizzi og H. Black. En serie om alver, troll, tusser og ting vi ikke ser. Mest ment for de yngre, men denne verden, som de ar kreert så ekte, er virkelig for oss som aldri vil vokse opp også. Nydelige bøker, fantastisk historie. Ta spesielt en titt på "Arthur Spiderwick's Fieldguide to the Fantastical World Around Us". En slags guide over alle overnaturlige vesner rundt oss. Illustrasjonene er så orginale og unike at jeg faktisk har de innrammet på veggen! Anbefales på det sterkeste, les bøkene før filmen kommer i februar/mars!!!

"Twilight" av Stephanie Meyer. Oi... dette er utrolig flott skrevet... Handler om vampyrer, men satt i en helt vanlig amerikans småby. Og handler mer om forelskelse og ulovelig kjærlighet enn vampyrisme. Meyer tar følelsene til ungdommen, og følelsen av ren forelskelse så på kornet at jeg tør påstå ALLE vil kjenne seg igjen! Den er i tilegg ganske saftig til å være en ungdomsbok... Det er nå tre bøker i serien, alle oversatt til norsk tror jeg. De heter "Twilight", "New Moon" og "Eclipse". De to første er desidert de beste, men treern er ikke ille den heller.

I tilegg til disse sjekk ut "the Butterfly House" av Marcia Preston (drama), "the Virgin of Small Plains" av Nancy Pickard (krim/drama), "the Da Vinci Code" & "Deamons and Angels" av Dan Brown, "A Certain Slant of Light" av Laura Whitcomb (drama/kjærelighet), "My Sister's Keeper" av Jodi Picoult (drama om to søsken som sloss for å overleve. Den ene fra kreft, den andre fra å bli brukt som levende donor for sin søster. Rørende og tåreflommende. Men utrolig bra!).

Ah... oi dette ble ett langt innlegg... og jeg som lovet nye bilder av intreør... hm... kanskje neste gang da!

Ha en fortsatt fin uke!

2 kommentarer:

krinkelkroken sa...

Hei Trine Lise!
Takk for koselig kommentar på min blog:)
Er også veldig glad i å lese, nå for tiden går det faktisk mest i barnebøker, men leser litt serier innimellom;)
Lykke til på visning på søndag, er så spennende med boligjakt:)

Anonym sa...

Du har heeeelt rett!! Det norske språk er utrolig ordfattig! Nettopp derfor jeg ønsker å få lest bøker på engelsk etterhvert..:)
Nææh, kan du ha en side med egne anmeldelser? så kult!
Den "the Cronicles of Ancient Darkness" tror jeg kanskje jeg må lese! Minnet meg litt om Jean M Auel sine bøker "Jordens Barn", har du lest de?
"Shadow of the wind", kanskje jeg skal låne den også en gang? hmmm, åssn skal jeg få tid til å lese alt dette??